Privacyverklaring
Privacyverklaring
U kunt terecht bij het Vivera Sociaal Wijkteam voor vragen over zorg, welzijn, inkomen, opvoeden, opgroeien, wonen, dagbesteding, mantelzorg, relaties, gezondheid en veiligheid.
Dit team bestaat uit medewerkers met verschillende expertises, zoals maatschappelijke werkers, jeugdprofessionals, ouderen consulenten, wijkverpleging, etc.
Via deze privacyverklaring informeert het Vivera Sociaal Wijkteam de inwoners van Zwijndrecht over het gebruik van uw gegevens als u contact zoekt met het Vivera Sociaal Wijkteam. Vivera Sociaal Wijkteam vindt het belangrijk om uw privacy te waarborgen. Hierbij gaan we vertrouwelijk en zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en houden we ons hierbij aan de huidige privacywetgeving.
Persoonsgegevens
Wanneer u zich aanmeldt bij het Vivera Sociaal Wijkteam met een (jeugd)hulpvraag of een aanvraag voor een voorziening, wordt uw vraag gescreend door een aantal deskundigen om te zorgen dat de juiste vervolgstap wordt gezet. Na de screening wordt er door het team contact met u opgenomen om uw vraag waar nodig te verduidelijken en de vervolgstappen te bepalen.
Heeft uw vraag betrekking op iemand onder de 18 jaar? Dan vragen we uw toestemming voor de inzet van het Sociaal Wijkteam in het kader van jeugdhulp. Op grond van de Jeugdwet maken wij vervolgens een dossier aan om uw vraag verder te kunnen behandelen.
Vaak kan hulp voor zowel jeugd als voor volwassenen direct door het Vivera Sociaal Wijkteam worden geboden. In die gevallen wordt er alleen een dossier bij het Vivera Sociaal Wijkteam aangelegd.
Voor bepaalde specialistische ondersteuning is een beschikking (besluit van de gemeente) nodig.
- Als dat voor iemand onder de 18 is, dan vraagt het Vivera Sociaal Wijkteam deze hulp met u aan.
- Als dit voor een volwassene is, dan wordt de Sociale Dienst Drechtsteden betrokken bij uw hulpvraag. Zij kunnen dan een beschikking afgeven.
Bij het ontvangen en behandelen van uw hulpvraag verwerken wij de volgende gegevens:
- Voor- en achternaam
- Geslacht
- Geboortedatum
- Geboorteplaats
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- Burger Service Nummer (BSN) (Enkel bij jeugdhulp in het kader van de Jeugdwet)
- E-mailadres
- Huisarts
- School
- Uw hulpvra(a)g(en)
- Eerdere hulpvraag/ historie hulpverlening *
- Registraties van de contactmomenten met medewerkers van het Vivera Sociaal Wijkteam
* enkel met toestemming
Tijdens het hulptraject verwerken wij, naast de gegevens van uw aanvraag, de volgende gegevens, als zij relevant zijn voor uw hulpvraag.
- Gegevens over uw thuissituatie
- Gegevens over uw financiële situatie (niet bij jeugdhulp vragen)
- Gegevens over uw omgeving en de ondersteuning die u van hen krijgt
- Registraties van de contactmomenten met medewerkers van het Vivera Sociaal Wijkteam
- Gegevens over eerdere/andere hulptrajecten
Uitwisseling van gegevens
Als wij gegevens uitwisselen met andere organisaties, bijvoorbeeld met de school van uw kind(eren) of met uw huisarts, dan vragen wij daarvoor uw toestemming. Het uitwisselen van gegevens gebeurt alleen als dat nodig is voor uw hulpvraag.
Informatie en advies
Als u ondersteuning ontvangt in de vorm van informatie en advies waarbij u slechts enkele keren contact heeft met onze medewerkers, leggen we daar geen dossier van aan. Wel leggen wij vast dat wij contact met u hebben gehad.
Meldingen van derden
Het Vivera Sociaal Wijkteam kan meldingen ontvangen van derde partijen zoals scholen, huisarts of anderen in de omgeving van een inwoner. In deze gevallen wordt de melder gevraagd of de betrokkene toestemming heeft gegeven om de situatie aan het Vivera Sociaal Wijkteam voor te leggen. Is de inwoner op de hoogte van de melding, dan wordt er contact opgenomen met de inwoner en wordt een hulptraject opgestart. Is de inwoner niet op de hoogte, dan wordt geadviseerd dat de derde partij ondersteuning van het Vivera Sociaal Wijkteam bespreekbaar maakt. De inwoner zelf houdt de regie. In sommige situaties worden deze derden verwezen naar Veilig Thuis of het Meldpunt Zorg en Overlast (van de GGD) om daar een melding te maken.
Melding van Veilig Thuis of het Meldpunt Zorg en Overlast
Na een melding van Veilig Thuis wordt er altijd een dossier aangemaakt. In dit dossier wordt de melding opgenomen. Vervolgens wordt er contact opgenomen met de betrokkenen met als doel om tot passende ondersteuning te komen.
Na een melding van het Meldpunt Zorg en Overlast wordt er alleen een dossier aangemaakt als wij met de melding aan de slag gaan. In dit dossier wordt de melding opgenomen. Vervolgens wordt er contact opgenomen met de betrokkenen met als doel om tot passende ondersteuning te komen.
Doeleinden
Tijdens de aanmeldfase worden de persoonsgegevens gebruikt om de juiste hulpvraag vast te stellen, zodat de inwoner de juiste vorm van ondersteuning kan worden aangeboden. Als er een beschikking moet worden afgegeven voor jeugdhulp onder de jeugdwet, dan is het doel toeleiding: de jeugdprofessional(s) brengen met u samen de situatie in uw gezin in kaart op basis waarvan zij advies geven over de in te zetten jeugdhulp.
Bij het verlenen van zorg zijn de doelen om de afgesproken zorg te bieden aan de inwoner.
Daarnaast worden er statistische gegevens afgeleid van de hulp die het Vivera Sociaal Wijkteam biedt. Zo kan de hoeveelheid en de effectiviteit van de ondersteuning worden vastgesteld en kunnen wij ons verantwoorden richting de gemeente over de geleverde hulp. Deze verantwoording gebeurt uiteraard anoniem en is niet naar u terug te herleiden.
Soms dient verantwoording te worden afgelegd richting de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd.
Bewaartermijn
Het Vivera Sociaal Wijkteam zal uw persoonsgegevens en/of dossier niet langer bewaren dan de wettelijke bewaartermijn. Dossiers die worden aangelegd tijdens de hulpverlening, worden 20 jaar bewaard.
U heeft als cliënt de volgende rechten:
- Inzage: U heeft als cliënt het recht te vragen om de gegevens die zijn vastgelegd over u of uw kind in te zien. Ook heeft u het recht te vragen om een afschrift van uw dossier. Privacygevoelige gegevens over derden, bijvoorbeeld over familieleden, vallen hier niet onder. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind en van uw situatie zijn er uitzonderingen mogelijk. In dat geval kunnen wij u geen inzage en/of afschrift bieden.
- Correctie: Als uw persoonsgegevens niet kloppen in het dossier, kunt u die in bepaalde situaties laten corrigeren. Op het moment dat u het niet eens bent met een advies of met een brief van het Vivera Sociaal Wijkteam, kunt u geen beroep doen op het recht van correctie van een dergelijk document. De visie van de hulp- of dienstverlener blijft in dat geval staan. Wel kunt u vragen om een eigen verklaring aan uw dossier toe te voegen.
- Gegevenswissing: Daarnaast kunt u ons vragen om bepaalde gegevens in het dossier te verwijderen. Er wordt op dat moment een afweging gemaakt of u hier in uw situatie recht op heeft. Is dat het geval, dan zullen we hieraan gehoor geven.
- Bezwaar: In uw specifieke situatie kunt u bezwaar maken tegen bepaalde verwerkingen van uw gegevens. Dit geldt niet als er een wettelijke verplichting geldt. U kunt bij uw hulp- of dienstverlener informeren naar de procedure.
Op het moment dat u een verzoek indient op grond van een van deze dossierrechten, bewaren wij dit verzoek in het dossier en het besluit hierover. Mochten wij uw verzoek afwijzen, dan laten wij u schriftelijk weten wat hier de reden voor is en wat hierin onze afweging is geweest.
Klachten
Heeft u klachten over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan? Laat dit dan zo snel mogelijk weten aan de hulp- of dienstverlener die bij uw gezin betrokken is of aan diens manager. Ook staat het u altijd vrij om contact op te nemen met de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat is de toezichthouder op het gebied van privacywetgeving.
Contactgegevens Functionaris voor de Gegevensbescherming
U kunt uw vraag en/of klachten ook stellen aan de Functionaris voor de Gegevensbescherming. De contactgegevens van de Functionaris voor de Gegevensbescherming zijn:
Stichting Jeugdteams Zuid-Holland Zuid heeft een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld in de persoon van mevrouw F. Pors, 06-8990317 helpdesk@jeugdteamszhz.nl
Sociale basis heeft een functionaris gegevensbescherming (FG) aangesteld in de personen van mevrouw C. Blaaupot en mevrouw C. Andringa, 088-1237000 (avg@meevivenz.nl).
Beveiliging
Het Vivera Sociaal Wijkteam treft passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van toegang tot de verwerkte persoonsgegevens te voorkomen. De toegang tot de persoonsgegevens wordt beperkt tot degenen voor wie het noodzakelijk is dat zij inzicht hebben in de persoonsgegevens. Onze medewerkers zijn verplicht om hier vertrouwelijk mee om te gaan.
Wijziging privacyverklaring
Het Vivera Sociaal Wijkteam kan deze privacyverklaring wijzigingen als er ontwikkelingen zijn zoals nieuwe wet- en regelgeving. U vindt de laatste versie altijd op deze pagina.